piątek, 15 listopada 2013

Mylenie liter podobnych


Pamiętam jak miałam problem w szkole z pisaniem literek p i b. Nigdy nie pamiętałam czy laseczka ma być w dół cz w górę. Pomogła mi metoda skojarzeń przed postawieniem laseczki w myślach powtarzałam "b jak but (laseczka do góry) p jak palto (laseczka w dół)". Z czasem oczywiście nie muszę już tego robić, jednak pomyłki się zdarzają. Jak widzę u kogoś zamianę podobnych laseczek to się uśmiecham, bo coś mnie łączy z tą osobą.

Litery które mogą być mylone to p - b - d - g. Z moich obserwacji wynika, że mylenie tych liter jest mocno związane ze słuchem i prawidłowym rozpoznawaniem dźwięków. Dlatego pomagało mi powtarzanie słów w myślach i analizowanie czy brzmienie literki jest podobne do pierwszego czy drugiego wyrazu. Z uwagi na to, że słuch i rozróżnianie dźwięków jest bardzo tutaj istotne istnieje również możliwość mylenia literek t i d.

Metodą nauczenia dzieci rozróżniania literek jest chyba metoda skojarzonych rysunków rysunek buta z zaznaczoną literką b by się z tym skojarzył jest dobrym przykładem, natomiast dla literki p proponuję inny przykład niż był w moim przypadku, najlepiej aby w rysunek tej rzeczy rozpoczynającej się na p można było tę literkę wkomponować, podobne skojarzenia powinny powstać dla innych literek, które są mylone.

Dlaczego w moim przypadku powstało skojarzenie p - jak palto. W przedszkolu i szkole jak uczono mnie literek, to razem z literką p pokazywany był obrazek płaszczyka i wszystkie dzieci czytały "p jak palto|"  stąd u mnie takie skojarzenie. Za moich czasów nikt na dysleksji się nie znał i nie wiadomo było czemu niektóre dzieci mają problem z tak prostymi rzeczami jak rozróżnianie liter.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz