Z badań wynika aż około 40% dzieci i młodzieży z dysleksją ma także syndrom ADHD. Współwystępowanie dysleksji i ADHD może mieć podłoże genetyczne. Istnieje coraz więcej dowodów to potwierdzających.
Fakty, które zostały udowodnione:
1. Dysleksja i ADHD są zaburzeniami przekazywanymi z pokolenia na pokolenie a ich stopień dziedziczenia w rodzinach można określić jako umiarkowany lub wysoki.
2. Dysleksja i ADHD są zaburzeniami, które powoduje wiele genów.
3. Nie jeden i ten sam gen może wystarczyć do tego: aby spowodować dysleksję lub ADHD (w przypadku ADHD bierze się pod uwagę aż 15 genów, w przypadku dysleksji mówi się o przynajmniej 5 różnych genach).
Zależność między dysleksją a ADHD od lat wzbudza kontrowersje. Badania genetyczne potwierdzają, że dysleksja i ADHD często współistnieją ze sobą. Współwystępowanie dysleksji i ADHD ( a w szczególności deficytu uwagi ADD) jest spowodowane wspólnymi czynnikami genetycznymi. Trudności w czytaniu są silniej powiązane z deficytem uwagi niż nadruchliwością-impulsywnością.
Czemu o tym piszą?
U mojego syna psycholog w trakcie diagnozy dysleksji zauważył więcej problemów związanych ze skupieniem i deficytem uwagi niż z dysleksją. W kolejnym wpisie opiszę w jaki sposób przebiegała diagnoza dysleksji u niego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz