czwartek, 7 stycznia 2016

Geny a współwystępowanie dysleksji i syndromu ADHD

Z badań wynika aż około 40% dzieci i młodzieży z dysleksją ma także syndrom ADHD. Współwystępowanie dysleksji i ADHD może mieć podłoże genetyczne. Istnieje coraz więcej dowodów to potwierdzających.

Fakty, które zostały udowodnione:
1. Dysleksja i ADHD są zaburzeniami przekazywanymi z pokolenia na pokolenie a ich stopień dziedziczenia w rodzinach można określić jako umiarkowany lub wysoki.
2. Dysleksja i ADHD są zaburzeniami, które powoduje wiele genów.
3. Nie jeden i ten sam gen może wystarczyć do tego: aby spowodować dysleksję lub ADHD (w przypadku ADHD bierze się pod uwagę aż 15 genów, w przypadku dysleksji mówi się o przynajmniej 5 różnych genach).

Zależność między dysleksją a ADHD od lat wzbudza kontrowersje. Badania genetyczne potwierdzają, że dysleksja i ADHD często współistnieją ze sobą. Współwystępowanie dysleksji i ADHD ( a w szczególności deficytu uwagi ADD) jest spowodowane wspólnymi czynnikami genetycznymi. Trudności w czytaniu są silniej powiązane z deficytem uwagi niż nadruchliwością-impulsywnością.

Czemu o tym piszą?

U mojego syna psycholog w trakcie diagnozy dysleksji zauważył więcej problemów związanych ze skupieniem i deficytem uwagi niż z dysleksją. W kolejnym wpisie opiszę w jaki sposób przebiegała diagnoza dysleksji u niego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz